Gå direkt till innehållet

Säker hantering av bankärenden

Avsnitt med titel Bedrägerimeddelanden

Bedrägerimeddelanden och -webbplatser

  • Fick du ett underligt e-postmeddelande eller sms? Var försiktig, meddelandet kan vara ett bedrägeri. Öppna inte tanklöst länkar och lämna inte ut dina uppgifter på webbplatser, om du inte är säker på att de är äkta.
  • Brottslingar skickar allt oftare förfalskade meddelanden där de utger sig vara banker eller andra organisationer och gör reklam för webbplatser med hjälp av vilka de försöker ta reda på bankkoder, kreditkortsuppgifter och andra personliga uppgifter. Denna typ av nätfiske (phishing) förekommer även per telefon.
  • Det är möjligt för bedragare att förfalska avsändarens namn – också i sms. Meddelandet ser alltså ut att komma i samma meddelandekedja som äkta sms som skickats från S-Banken. Tyvärr kan förfalskning tills vidare inte förhindras. Vi gör ändå vårt bästa för att förhindra dessa bedrägerier.
  • Vi skickar inte länkar till webbankens inloggningssida eller någon annan webbsida, där man genast frågar efter bankkoder eller kortuppgifter.
  • Om du har fått ett sådant meddelande är det fråga om ett bedrägeri. Öppna inte länkarna i meddelandet, utan radera det.
  • Vi kontaktar dig inte heller plötsligt och begär dig lämna personliga uppgifter per e-post, telefon, sms, kanaler i sociala medier eller ansikte mot ansikte genom att söka upp dig i ditt hem.
  • Vi begär heller aldrig en fjärranslutning till din dator.
  • Om du har fått ett bluffmeddelande i S-Bankens namn till din e-post, kan du skicka meddelandet vidare per e-post till turvallisuus@s-pankki.fi. Ta därefter bort meddelandet utan att öppna bilagor och länkar i det. Observera att ingen svarar på ditt e-postmeddelande.
  • Om du har fått ett bluffsamtal i S-Bankens namn, kan du anmäla det till oss per e-post till turvallisuus@s-pankki.fi. Av e-postmeddelandet bör det framgå tidpunkten för bluffsamtalet samt det telefonnummer du blev uppringd ifrån. I e-postmeddelandet kan du med egna ord beskriva vad du ombads göra medan bluffsamtalet pågick. Observera att ingen svarar på ditt e-postmeddelande.
  • Om du har fått ett bluffmeddelande per sms till din telefon, kan du skicka en skärmdump av meddelandet vidare per e-post till turvallisuus@s-pankki.fi. Ta därefter bort meddelandet utan att öppna bilagor och länkar i det. Observera att ingen svarar på ditt e-postmeddelande.
  • Om du har fått ett bluffsamtal, där någon har försökt få dig att lämna ut till exempel dina bankkoder eller uppgifter om ditt betalkort, men du inte har lämnat ut dem, behöver du inte göra någonting.
  • Om du har fått ett bluffmeddelande och klickat på en länk i meddelandet, men därefter inte har lämnat ut uppgifter om dina bankkoder eller ditt betalkort på webbplatsen, kan du radera meddelandet. I princip behöver du inte spärra ditt kort eller dina bankkoderNotera dock att bedrägeriwebbplatser kan medföra även andra risker, de kan till exempel sprida skadliga program eller spionprogram.
  • Därför rekommenderar vi att du kontrollerar din enhet för eventuella skadliga program och särskilt noggrant följer upp dina konto- och betalningstransaktioner.
  • Om du upptäcker någonting avvikande i dina konto- eller betalningstransaktioner eller du misstänker att en utomstående har kommit över ditt betalkort eller dina bankkoder, följ samma anvisningar som om du skulle ha lämnat ut dina uppgifter.
  • Om du har lämnat ut dina bankkoder eller betalkortsuppgifter, ska du genast anmäla detta till spärrtjänsten för bankkoder på 09 6964 6820 (lna/msa) respektive spärrtjänsten för kort på 020 333 (lna/msa). Båda tjänsterna är öppna 24 h/dygn. Om du reagerar snabbt är det kanske fortfarande möjligt att förhindra överföringen av pengar.
  • Du får nya bankkoder på vårt kundtjänstställe. Du behöver pass eller identitetskort när du ska förnya dina koder. Du får ett nytt kort hem per post, när du har spärrat ditt kort i spärrtjänsten för kort.
  • Gör en polisanmälan först efter att du har underrättat banken.
Avsnitt med titel Användning av kort

Säker användning av kort

  • Förvara ditt kort omsorgsfullt och separat från PIN-koden till kortet.
  • När du betalar med kort eller tar ut pengar ska du skydda din PIN-kod till exempel med handen eller plånboken.
  • Om du upptäcker att ditt kort eller din PIN-kod har förkommit ska du omedelbart anmäla det till spärrtjänsten för kort.
  • Fastställ dygnsspecifika säkerhetsgränser och en geografisk begränsning för ditt kort enkelt på S-Bankens webbank eller i S-mobil.
  • Använd gärna kortets kontaktlösa betalningsfunktion för att undvika att din PIN-kod hamnar i fel händer.
  • Om möjligt, shoppa på webbplatser som har stöd för stark autentisering (Visa Secure/MasterCard Secure Code). Du känner igen en säker sida på symbolen av en obruten nyckel eller ett låst hänglås upptill i webbläsarfönstret.
  • Genom direktivet om betaltjänster krävs att bankerna gör stark kundautentisering i samband med alla betalningsuppdrag.
  • Kontrollera dina korttransaktioner på webbanken eller i S-mobil. Om du upptäcker någonting som ser misstänkt ut, kontakta S-Bankens kundtjänst som har öppet må–fr kl. 9–16 (lna/mta).
  • Av säkerhetsskäl skickar vi meddelanden till våra kunder om vissa korttransaktioner. På detta sätt vill vi säkerställa att du själv har gjort transaktionen i fråga. Om du får ett sådant meddelande ska du ringa vårt kortsäkerhetsnummer på +358 10 435 5993 må–fr kl. 8–17 (lna/msa). Observera att bankkoder ska spärras på numret 09 6964 6820 (24h/lna/mta) och förlorade kort på numret 020 333 (24h/lna/mta).
Avsnitt med titel Hantering av ärenden på internet och mobilt

Säker hantering av ärenden på internet och mobilt

  • Du ska alltid sköta dina bankärenden så att du är inloggad på webbanken eller i S-mobil med S-Bankens bankkoder – aldrig exempelvis genom att klicka på länkar som du fått per e-post eller genom att skicka uppgifter till S-Banken per e-post eller i sociala medier.
  • Gå inte till webbanken med hjälp av en sökmotor. Det säkraste sättet att logga in på webbanken är att du själv anger adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren.
  • Lämna aldrig ut bankuppgifter (PIN-koder eller kortuppgifter) till någon annan.
  • Förhåll dig kritiskt till lockande erbjudanden och utlottningar på internet, om de låter för bra för att vara sanna.
  • Undvik att öppna e-postmeddelanden, e-postbilagor och/eller länkar i dem om du inte är säker på avsändarens pålitlighet och motiv.
  • S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.
  • Om du har S-mobil installerad i din telefon och telefonen blir stulen ska du genast anmäla det till spärrtjänsten för bankkoder.
  • S-Bankens webbank är skyddad och säker att använda. Som kund ska du dock själv se till att den enhet som du använder för att ansluta till webbanken eller bankavsnittet i S-mobil är skyddad på ett ändamålsenligt sätt.
  • Se till att du alltid har den senaste versionen av programmet och operativsystemet i din enhet.
  • Skydda din enhet mot skadliga program med antivirusprogram och brandvägg. Uppdatera dessa regelbundet enligt tillverkarens anvisningar.
  • Installera inte program från suspekta webbplatser i din enhet, och ladda ned S-mobil endast från en officiell appbutik.

Säker identifiering

  • Du kan använda såväl appen S-mobil som kodtabellen för säker identifiering.
  • När du identifierar dig med S-mobil behöver du inte oroa dig över att koderna tar slut eller ha kodtabellen med dig.
  • När du loggar in på webbanken med kodtabell skickar vi en sms-bekräftelse till din mobiltelefon.
  • Betalningar som kommer in på ditt konto behöver inte bekräftas i S-mobil och med kodtabell.
  • När du loggar in på webbanken, bekräftar betalningar eller identifierar dig i olika tjänster med S-mobil, ser du i samband med identifieringen en identifieringskod som innehåller bokstäver och siffror. Syftet med koden är att kontrollera att det säkert är du som har gjort identifieringen.
  • När du till exempel ska logga in på webbanken, ser du identifieringskoden på webbankens inloggningssida och samma kod i identifieringsvyn i S-mobil. Om koden är densamma i båda vyerna, kan du lugnt godkänna identifieringen.
  • Godkänn inte identifieringstransaktionen i S-mobil, om identifieringskoden inte stämmer överens med den identifieringskod som du ser i nättjänsten eller webbanken. Godkänn inte heller några identifieringstransaktioner, om du inte själv i samma ögonblick håller på med något som kräver identifiering, till exempel loggar in på webbanken.
  • Om du inte ser någon identifieringskod när du identifierar dig, ska du uppdatera S-mobil till den senaste versionen i appbutiken i din telefon.
  • Observera också att identifieringskoden varierar och är olik varje gång du identifierar dig.

Vi skickar en sms-bekräftelse till din telefon när du bekräftar betalningar på webbanken eller i webbutiker med hjälp av kodtabellen. Vi skickar också en bekräftelse i anslutning till vissa ändringar som du har gjort på webbanken. Sms-bekräftelse behövs inte nödvändigtvis varje gång. Till exempel när du loggar in på webbanken behövs inte bekräftelsekod vid varje inloggning.

Det kan ta en stund för sms:et att komma fram. Om du emellertid inte får någon bekräftelsekod, kontrollera att ditt telefonnummer är korrekt. Du ser telefonnumret om du loggar in på webbanken. Om numret inte är korrekt, kan du uppdatera det på webbanken genom att logga in med kodtabellen eller genom att besöka ett av våra kundtjänstställen. Kom ihåg att ta med dig ett giltigt identitetskort eller pass till kundtjänststället.

I en del fall kan sms-bekräftelsen hamna i telefonens mapp för skräppost eller skräpmeddelanden. Kontrollera även innehållet i den vid behov.

Avsnitt med titel S-Banken i sociala medier

S-Banken i sociala medier

S-Banken har en officiell S-Bank-sida i de största sociala medietjänsterna Facebook och Instagram. Du känner igen en officiell sida på det blå Verifierad sida-tecknet intill profilbilden och sidnamnet. Verifierad sida-tecknet finns även i publikationer på den officiella S-Bank-sidan. På S-Bankens Twitter-konto har alla våra publikationer ett tecken för verifierat konto som beviljats av Twitter. Mer information finns på Facebooks och Instagrams hjälpcenter.

Facebook: Vad är en verifierad sida eller profil?
Instagram: Vad är verifierad-tecknet på Instagram?
Twitter: Mer information om verifierade konton (på engelska)

På S-Bankens officiella sociala mediekonton på Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och YouTube publiceras endast säkra länkar, som i regel öppnar meddelanden, artiklar m.m. publicerade på S-Bankens egen webbplats eller t.ex. nyhetsartiklar från inhemska medier rörande S-Banken. S-Banken publicerar inte länkar på sitt TikTok-konto av säkerhetsskäl.

Avsnitt med titel Spärrtjänster

Spärrtjänst för bankkoder

tfn 09 6964 6820 (lna/msa, 24 h/dygn)

Om dina webbankskoder eller din telefon där identifiering med S-mobil är aktiverad förkommer eller blir stulna ska du omedelbart spärra användningen av dem genom att ringa spärrtjänsten för bankkoder. När du ringer från utlandet är numret +358 9 6964 6820.

Efter spärrningen kan du inte längre använda dina webbankskoder eller identifiering med S-mobil. Ansök om nya koder på vårt kundtjänstställe och aktivera identifiering på nytt i S-mobil.

Spärrtjänst för kort

tfn 020 333 (lna/msa, 24 h/dygn)

Om ditt bank- eller kreditkort har förkommit eller blivit stulet ska du spärra det genast genom att ringa bankernas gemensamma spärrtjänst. Ansvaret för eventuellt missbruk av kortet övergår från dig till S-Banken vid tidpunkten för spärranmälan. När du ringer från utlandet är numret +358 20 333.

Har du frågor?

Säkerställ att vi kan nå dig

När dina kontaktuppgifter är uppdaterade hör du till de första som per e-post får information om S-Bankens och hela S-gruppens nya tjänster och aktuella ägarkundsförmåner.

Uppdatera dina kontaktuppgifter